Förskola
-
Bra motorik förbättrar inlärningen
Spädbarn med bra motorik är bättre på att lösa uppgifter som kräver bra tankeförmåga. Det visar en ny studie gjord vid Uppsala universitets Barn- och Babylab och som snart publiceras online i den vetenskapliga tidskriften Psychological Science. Det här kan vara ett argument för att satsa...
-
Så kan förskolebarnen lära sig fysik
Ett glas som faller i golvet, ett eko av barns röster i en tunnel, ett löv som flyter i en bäck. Allt är exempel på vardagsfysik som förskolebarn kan möta. I förskolans läroplan står att barnen ska utveckla förståelse för fysikaliska fenomen, och för pedagogerna gäller det att göra...
-
Grönområde på förskolan påverkar hälsan
Hur kan stadens grönområden utvecklas för att förbättra både miljön och människors hälsa? Forskare vid Jönköping University ska följa arbetet när Region Jönköpings län utvecklar förskolors utomhusmiljöer.
-
Våga lita på lärarna när det gäller skolutveckling
Det finns stor potential för att utveckla skolans arbete, men lärarna måste få organisera sin tid på rätt sätt. Det menar Helen Avery, som disputerat i didaktik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University.
-
Tidiga insatser stärker barns psykiska hälsa
Hur mår små barn på förskolan? Finns det möjligheter att upptäcka beteendestörningar i tidig ålder och vilka insatser kan i så fall göras? På uppdrag av Socialstyrelsen har forskningsmiljön CHILD vid Jönköping University drivit projektet ”Tidig Upptäckt – Tidig Insats.”
-
Datorn ersätter inte läraren när barn lär sig musik
Även när ett datorprogram sägs vara självinstruerande och anses kunna lära yngre barn musikalisk improvisation har läraren en viktig roll att spela. En avhandling vid Göteborgs universitet visar hur vuxnas engagemang för och kommunikation med barnen skapar aktiviteter som berikar och...
-
De flesta barn som misshandlas vågar aldrig berätta
Barnmisshandel är ett omfattande folkhälsoproblem som påverkar barns och ungas hälsa negativt. Det är också ett dolt problem då det sällan avslöjas eller upptäcks, visar en studie från Karlstads universitet. En stor andel drabbade barn avslöjar inte misshandeln på grund av brist på...
-
Kropp och musik hänger ihop
Den professionella musikern tog tjänstledigt. Efter ett tag kom smärtan i ryggen och hon fick diagnosen falsk ischias. Musik och kropp hänger samman, visar en avhandling i musikvetenskap.
-
Pekplattor extra bra för flerspråkiga förskolebarn
Flerspråkiga förskolebarn är extra hjälpta av pekplattor. Med hjälp av dem kan de få höra böcker på sitt andra modersmål, använda pedagogiska appar och kommunicera med barn på andra förskolor via t ex Skype – en insats som är viktig inte minst för de barn som talar ett...
-
En bok för vuxna om böcker för barn
För fem år sedan kom boken Från fabler till manga där Ann Boglind och Anna Nordenstam, båda forskare vid Göteborgs universitet, gav en översikt av svensk och översatt barn- och ungdomslitteratur. Sedan dess har det hänt mycket på det barnlitterära fältet och nu kommer en uppdaterad...
-
Förskolan viktig för barns tidiga matematiklärande
Samspelet i förskolegruppen, sammanhangets betydelse och förskollärares förmåga att synliggöra matematiska aspekter stimulerar barn till att använda och utveckla sin grundläggande matematiska förståelse. Det visar en ny avhandling vid Göteborgs universitet.
-
Förskolan ger för lite utrymme till barns språklärande
Ny forskning från Mälardalens högskola (MDH) visar att barns lärande inom språk och skriftspråk i förskolan förbättras genom att pedagogerna har uttalade strategier för lek, kommunikation och emotionella behov. Personalen i förskolan måste få tid att prata med barnen, men också för...
-
Forskare undersöker inomhusmiljön i förskolor
I lågenergihus tätas väggar, fönster och dörrar med plast för att uppnå en lägre energiförbrukning och på senare år har många kommuner valt den tekniken för nya förskolor. Nu startar ett forskningsprojekt vid Örebro universitet och Universitetssjukhuset i Örebro, som ska studera...
-
Komplext att fostra barn i förskolan
När förskollärare fostrar barn i förskolan drivs de av grundläggande principer – varje barn ska ses som unikt, har rätt till ordning för att utveckla ett demokratiskt förhållningssätt och ska känna tillit, ömsesidigt beroende och hopp för att bli självständiga personer. Oftast...
-
Hur små barn utforskar, tolkar och skapar tecken
Barns tidiga möten med digital teknologi gör att deras språk byggs upp och formas på nya sätt. De kommer mycket tidigt i kontakt med en mängd olika tecken. I en doktorsavhandling har Sara Hvit Lindstrand undersökt hur förskolor arbetar med små barns nyfikenhet och utforskande av...
-
Stora barngrupper i förskolan påverkar villkoren för att arbeta enligt läroplanen
Kraven på förskolans pedagogiska verksamhet har förstärkts de senaste åren samtidigt som gruppstorlekarna varierar mellan kommunerna. Av en stor undersökning vid Göteborgs universitet framgår att förskollärare väljer bort vissa önskvärda teman och arbetssätt när gruppen upplevs eller...