Relaterade artiklar - Skärmar och skärmtid
-
Mer rörelse kan få tonåringar att må bättre
Det finns en koppling mellan fysisk aktivitet, mindre skärmtid och bättre psykisk hälsa bland högstadieelever. Det visar en avhandling vid GIH som också undersökt effekter av rörelsepauser under skoldagen.
-
Skadligt datorspelande kopplas till problematiskt känsloliv
Människor som har svårt att hantera sina känslor – och flyr in i en fantasivärld – har en ökad risk att bli beroende av datorspelande. Det visar en ny avhandling i psykologi vid Luleå tekniska universitet.
-
Unga möter tufft klimat på sociala medier
Sociala medier bidrar till gemenskap och underlättar kontakten med vänner och familj. Men allt på nätet får oss inte att må bra. Utseendehets kan få unga kvinnor att känna sig misslyckade och tonårspojkar utsätts för mycket hat. Det visar en rapport.
-
Spel ger barnen en egen värld
Vänskap, frihet och plats för att kunna koppla av. En ny avhandling har undersökt barnens egna upplevelser av att spela datorspel.
-
Så kan skolor tackla nätmobbning mot lärare
Aggressiva mejl från föräldrar, elever som filmar och lärare som hängs ut i sociala medier. Digital mobbning har blivit ett arbetsmiljöproblem i skolan. Forskare vid Malmö universitet har tagit fram en verktygslåda som hjälper skolor att tackla digital aggressivitet systematiskt.
-
Mobilen lyssnar på allt du säger, eller?
Har du upplevt att mobilen lyssnar på dig och anpassar reklamen efter vad du säger? Du är inte ensam. Ryktet har cirkulerat i flera år – men än har ingen lyckats bevisa att det verkligen är så.
-
Ny typ av lysdioder kan ge bättre skärmar
Forskare vid Linköpings universitet har utvecklat lysdioder som kan bli starten för en ny generation skärmar till telefoner, datorer och surfplattor. Den nya tekniken kan få digitala skärmar att reagera på beröring, ljus, fingeravtryck och användarens puls.
-
Gör mobilförbud verkligen skolan bättre?
Självklart höjer ett mobilförbud kunskapsnivån i skolan, menar politiker. Men alla är inte lika säkra på att det har just den effekten. Frågan är mer komplex än så, menar forskare.
-
Råd om små barns skärmtid gör mer skada än nytta
Nya rekommenderade begränsningar av skärmtid för barn under fem år är svåra att leva upp till och skapar oro hos föräldrar. Råden är heller inte realistiska i den tid vi lever i, menar forskarna bakom en ny studie om små barns digitala medieanvändning.
-
Mindre tid på sociala medier förbättrade psykiskt mående
Psykisk hälsa och självkänsla kan förbättras om mindre tid läggs på sociala medier. Det visar en studie där unga vuxna begränsade användningen till en halvtimme om dagen.
-
Trötta tonåringar vill att vuxna skärper sömnrutiner
Ungdomar sover ofta för lite. Och många av dem tycker att vuxna bör skärpa till sig och bestämma mer – till exempel genom att kräva att skärmar släcks i god tid på kvällen. Det framgår av en avhandling.
-
Sportlov framför skärmen – så kan spelandet bli utvecklande
Oroar du dig för att barnen spelar för mycket och önskar att de sysslade med något mer meningsfullt? Då kan det vara läge att tänka om. Forskning visar att datorspel kan vara både personlighetsutvecklande, kreativt och leda till ett helt nytt...
-
Surfplatta gör förskolebarns lek mindre kreativ
Förskolebarns lek med datorplattor är mindre kreativ och fantasifull jämfört med deras lek med fysiska leksaker. Det visar en ny studie från Uppsala universitet. Skillnaden är markant, enligt forskarna.
-
Virtuell turism i pandemins spår
Pandemin förändrade förutsättningarna för turistnäringen och i framtiden kommer vi kunna se en hybridisering av turismerbjudandet där VR, virtuell verklighet, blandas med upplevelser i verkliga livet.
-
Mobilen – hur påverkar den unga?
Avkoppling, kontakt med kompisar, till och med en livlina – eller plattformar skapade för att tjäna pengar på ungdomars osäkerhet? Forskning visar att digitala medier kan leda till depression, ångest och ätstörningar hos unga. Hur oroliga behöver vi vara?
-
Datorspel kan bidra till högre intelligens hos barn
Barn som spelar datorspel ökar sin intelligens, visar forskning som undersökt hur skärmtid påverkar barns kognitiva förmågor. Tv och sociala medier hade varken positiv eller negativ effekt.