Skola
-
Flipp eller flopp? Lärarens roll viktig vid digital matteundervisning
Digitala verktyg kan ge matematikundervisningen ett lyft - om lärarna själva känner sig hemmastadda med undervisningsformen. Annars är risken att resultatet blir det motsatta.
-
Lärarens roll viktig vid barns digitala berättande
Digitala verktyg i förskoleklassen innebär både möjligheter och svårigheter när barn instrueras att skapa berättelser. Hur barnens berättelser växer fram beror till stor del på vilka instruktioner barnet får och hur förskolläraren...
-
Resursbrist i skolan hindrar läsundervisningen
Brist på personal, tid och pengar försämrar skolans läsundervisning, enligt forskning vid Göteborgs universitet. Lärare är frustrerade över att materiella begränsningar påverkar elevernas resultat i läsförståelse, något som...
-
Högre IQ med extra skolår
Det går att träna sig till ett toppresultat i högskoleprovet. Din IQ däremot anses som medfödd och oberoende av utbildning. Men forskning pekar nu på att även IQ går att öva upp - med mer tid i skolan.
-
Nyanlända elever skyller svårigheter med matten på sig själva
Nyanlända utgår från att de har bristande möjligheter att lära matematik. De skyller sällan på språket som en hämmande faktor däremot på sig själva, sina föräldrar och utanförskap, visar forskning från Stockholms...
-
Skolan och digitaliseringen
Grundskolan har länge haft krav på sig att utveckla sin undervisning med hjälp av digital teknik. Trots det känner sig många lärare dåligt rustade inför digitaliseringen. Sara Willermark har studerat vad som krävs för att utveckla...
-
Fler bråk ger bättre resultat i matematiken
Fler bråk i matematikundervisningen – och successivt ökade krav, menar pedagogikforskaren Caroline Nagy, som upptäckt att matematikböcker för årkurs 4 och gymnasiet börjar på samma nivå.
-
Grit är grejen – om du vill lyckas i skolan
Motivation är en motor i allt lärande. Forskning visar att en alldeles speciell sorts motivation är avgörande för att nå resultat i skolan – grit, eller det vi i dagligt tal kallar jävlar anamma.
-
Myterna om flerspråkighet
Allt fler personer i Sverige är flerspråkiga och nuförtiden är forskarna överens om att det bara innebär fördelar att tala flera språk. Men det finns många felaktiga föreställningar om skillnaderna mellan enspråkiga och...
-
Språket väsentligt för att lära sig matematik
Att kunna läsa och förstå matematiktexter är avgörande för att lära sig matematik. Genom att introducera strategier för att öka elevernas förmåga att resonera kring matematik går det att utveckla den matematiska förmågan,...
-
Robot hjälper lärarna i skolan
Pedagogiska robotar i skolan kan i framtiden fungera som assistenter och ge lärarna avlastning. Trots många etiska utmaningar kring användandet av robotar är mellanstadieelever redan nu villiga att följa instruktioner och prata med robotar i klassrummet. Det visar en ny...
-
Sömnbrist förstör studierna
Var tredje elev lider av sömnrubbningar. Och sömnbrist sänker betygen. Sovmorgon kan få trötta tonåringar att prestera bättre. Men också förvärra sömnproblemen, befarar svenska sömnforskare.
-
Idrott varje dag ger högre betyg
Regelbunden fysisk aktivitet kan förbättra intellektuella prestationer. Inte minst i skolan. – Daglig idrott är en möjlighet att lyfta en genomsnittlig skola till en högpresterande skola, säger Jesper Fritz som undersökt avgångsbetygen från...
-
Nyanlända elever bättre i matte än de som invandrat tidigare
Nyanlända elever har lägre andel matematiska fel på prov i årskurs 9 än elever som invandrat i tidiga skolår. En ny avhandling i didaktik kastar ljus på andraspråkares kunskapsutveckling och behovet av särskilt stöd skolan.
-
Elever lär sig matte bättre när de själva konstruerar metoder
Elever som själva konstruerar lösningsmetoder till problembaserade uppgifter lär sig matematik bättre än elever som får en färdig metod att följa. Det visar Jan Olsson i en ny avhandling vid Umeå universitet.
-
Onlinekurser för mattelärare kan missgynna eleverna
När svenska elevers resultat i matematik blir allt sämre efterfrågas bättre undervisning – där lärarnas kompetensutveckling lyfts fram som en viktig aspekt. Men onlinekurser för matematiklärare är inte lösningen. Enligt avhandling vid...