1. 14 september 2017

    Språket väsentligt för att lära sig matematik

    Att kunna läsa och förstå matematiktexter är avgörande för att lära sig matematik. Genom att introducera strategier för att öka elevernas förmåga att resonera kring matematik går det att utveckla den matematiska förmågan, visar forskaren Cecilia Segerby.

  2. 12 september 2017

    Robot hjälper lärarna i skolan

    Pedagogiska robotar i skolan kan i framtiden fungera som assistenter och ge lärarna avlastning. Trots många etiska utmaningar kring användandet av robotar är mellanstadieelever redan nu villiga att följa instruktioner och prata med robotar i klassrummet. Det visar en ny avhandling från...

  3. 7 september 2017

    Sömnbrist förstör studierna

    Var tredje elev lider av sömnrubbningar. Och sömnbrist sänker betygen. Sovmorgon kan få trötta tonåringar att prestera bättre. Men också förvärra sömnproblemen, befarar svenska sömnforskare.

  4. 24 augusti 2017

    Idrott varje dag ger högre betyg

    Regelbunden fysisk aktivitet kan förbättra intellektuella prestationer. Inte minst i skolan. – Daglig idrott är en möjlighet att lyfta en genomsnittlig skola till en högpresterande skola, säger Jesper Fritz som undersökt avgångsbetygen från drygt 600 niondeklassare.

  5. 28 april 2017

    Nyanlända elever bättre i matte än de som invandrat tidigare

    Nyanlända elever har lägre andel matematiska fel på prov i årskurs 9 än elever som invandrat i tidiga skolår. En ny avhandling i didaktik kastar ljus på andraspråkares kunskapsutveckling och behovet av särskilt stöd skolan.

  6. 19 april 2017

    Elever lär sig matte bättre när de själva konstruerar metoder

    Elever som själva konstruerar lösningsmetoder till problembaserade uppgifter lär sig matematik bättre än elever som får en färdig metod att följa. Det visar Jan Olsson i en ny avhandling vid Umeå universitet.

  7. 4 april 2017

    Onlinekurser för mattelärare kan missgynna eleverna

    När svenska elevers resultat i matematik blir allt sämre efterfrågas bättre undervisning – där lärarnas kompetensutveckling lyfts fram som en viktig aspekt. Men onlinekurser för matematiklärare är inte lösningen. Enligt avhandling vid Örebro ger onlinekurserna inte bästa möjligheten...

  8. 9 februari 2017

    Samiska språken hotade

    Århundraden av svensk assimilering har gjort att samtliga samiska språk numera klassas som hotade och många samer har aldrig eller endast bristfälligt fått lära sig sitt modersmål. Nu pågår diverse språkprojekt för att ta tillbaka samiskan och öka språkets status, men frågan är om...

  9. 25 januari 2017

    Digitala labb öppnar upp för avancerade miljöstudier i skolan

    Genom att använda digital teknologi i skolans miljöundervisning blir komplexa analyser och observationer åtkomliga på nya sätt. Samtidigt är de digitala redskapen långt ifrån självinstruerande. Samspelet med läraren är därför viktigt, visar en avhandling vid Göteborgs universitet.

  10. 6 december 2016

    Likvärdig skola handlar om organisation – oavsett elevers bakgrund

    De svenska skolresultaten har blivit bättre i den senaste Pisa-undersökningen, men likvärdigheten mellan skolorna har blivit sämre och skillnaderna mellan olika skolors resultat ökar. Forskning från Göteborgs universitet visar att skolors organisation har betydelse för framgång, oavsett...

  11. 30 november 2016

    Grundläggande mattekunskaper nyckeln till framgång

    Grundläggande kunskaper i matematik är en nyckel till bättre resultat för svenska elever i internationella mätningar. Forskaren Madeleine Löwing har tagit fram ett verktyg som gör det lättare för lärare att fånga upp elever som behöver fylla kunskapsluckor, för att på sikt nå målen...

  12. 23 november 2016

    Katastrofer i folksamlingar kan förutses med matematik

    Med inspiration från hur människor rör sig under en hårdrockskonsert, har ett internationellt forskarteam lett från Uppsala universitet undersökt rörelser i folkmassor med hjälp av matematik och visar i en studie hur man kan identifiera riskzoner innan katastrofen sker.

  13. 16 november 2016

    Digitala resurser och valmöjligheter ger elever motivation

    En varierad undervisning, uppgifter som upplevs som meningsfulla och bedömning via täta och nära relationer med lärarna. Det är faktorer som motiverar elever att prestera bättre i skolan, vilket framgår av en studie vid Göteborgs universitet.

  14. 3 november 2016

    Matematiklärare ska få stöttning i digital teknik

    Forskare på Örebro universitet ska i samarbete med lärare i matematik ta fram nya sätt att utnyttja datorer i undervisningen. – Med ny teknik behöver inte eleverna lägga så mycket tid på att räkna tal. Istället finns möjligheterna till att visa hur matematiken konkret kan användas,...

  15. 17 oktober 2016

    Svårare läsa matematikuppgifterna än att lösa dem

    Om de ord som används i PISA skiljer sig mycket från de ord elever är vana vid i svenska matteböcker finns det en risk att läsförmåga och inte matematikförmåga testas. Forskning vid Umeå universitet visar att det finns behov av undervisning i hur det går till att läsa...

  16. 29 augusti 2016

    Kreativa matematikuppgifter bidrar till djupare lärande

    Att få möta kreativa uppgifter under träning av matematik ger en tydlig effekt för alla elever, både duktiga och svaga, visar forskning vid Umeå universitet. – Alla elever som varit med i våra försök har gynnats, och tvärt emot den gängse uppfattningen verkar det vara de...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera