1. placeholder bild.
    12 september 2014

    Pålitliga utvärderingar av skolan visar kraftigt ras

    Internationella utvärderingar som Pisa ger inte hela bilden men resultaten speglar verkligheten. Att svenska elever presterar allt sämre är helt klart. Raset tycks ske mellan fjärde och åttonde klass. Det största raset har skett de senaste tre åren.

  2. placeholder bild.
    12 september 2014

    Vad elever behöver kunna i framtiden

    Behovet att minnas specifika fakta minskar när all information finns tillgänglig digitalt. Istället blir språklig kompetens den mest fundamentala kunskapen också för framtida generationer. Det handlar om förmågan att hantera information, tolka den och kommunicera den.

  3. placeholder bild.
    12 september 2014

    Undervisningen blir bättre i mindre klasser

    De elever som går i mindre klasser på låg- och mellanstadiet klarar sig bättre i utbildningssystemet visar svenska och internationella studier. De lär sig mer. Deras kognitiva förmågor är högre vid 13 års ålder och de utbildar sig längre än elever i stora klasser. De får också högre...

  4. placeholder bild.
    12 september 2014

    Demokratin i strykklass

    Skolans demokratimål hamnar i skuggan när den politiska debatten siktar in sig på elevernas kunskaper. Utspel om betyg och resultat är partiernas sätt att profilera sig i en av valets viktigaste frågor.

  5. placeholder bild.
    12 september 2014

    Tidiga betyg ger inte bättre undervisning

    Forskning visar att yngre elever inte alltid förstår vad betyg är utan tror att det är en bedömning av dem själva, inte av deras kunskaper. Att sätta betyg tar också tid och fokus från undervisningen. Vissa elever kan dock sporras av betyg: de finns bland de allra mest högpresterande.

  6. placeholder bild.
    12 september 2014

    Ledarskap i skolan som engagerar och motiverar

    Det är läraren som först och främst påverkar den enskilde elevens lärande. Men utan bra ledarskap i skolan och från skolans huvudmän finns inte förutsättningarna för lärarna att utvecklas. Forskning visar att det går en rak linje mellan ledarskap och elevens lärande.

  7. placeholder bild.
    12 september 2014

    Likvärdigheten har minskat i skolan

    Skillnaderna mellan olika skolor har ökat. Liksom skillnaderna mellan flickor och pojkar och mellan elever som presterar bra eller dåligt. En av de viktigaste orsakerna till detta anses vara det fria skolvalet. Men att ha många skolor att välja mellan tycks inte försämra resultatet rent...

  8. placeholder bild.
    12 september 2014

    Den svenska skolans svårfångade rykte

    Svensk skola är bra på att förmedla kunskaper som är nödvändiga i dagens och framtidens samhälle. Svenska elever utvecklar kreativitet, de lär sig reflektera och tänka självständigt - färdigheter som ligger i linje med en modern kunskapssyn men som inte alltid syns i internationella...

  9. placeholder bild.
    12 september 2014

    Skolan har blivit en nödvändighet

    I alla slags samhällen i alla tider har barn och unga behövt lära sig saker. Att lärandet främst ska äga rum i institutioner av den typ vi kallar skola är ett ganska nytt påhitt. Ännu nyare är idén om samma slags skola för barn och unga ur alla samhällslager.

  10. placeholder bild.
    12 september 2014

    Politik kontra forskning om skolan

    Senare års skolreformer har lutat sig mot forskningsrön, även om forskare ibland har helt olika uppfattningar. Men de viktigaste skolreformerna under 90-talet, kommunaliseringen av skolan och friskolereformen, drevs igenom av politikerna utan att konsekvenserna utreddes.

  11. 12 september 2014

    Skolan – ett sorgebarn

    Elevernas sjunkande resultat har blivit en av årets mest debatterade valfrågor. Att hitta ett enda svar på vad som gick fel är svårt, men det är tydligt att de senaste årens politik med kommunaliseringen, friskolereformen och det fria skolvalet har lett oss till dagens vinnar- och...

  12. placeholder bild.
    20 augusti 2014

    Bli spelintelligent i sport med hjälp av matematik

    Nu har forskare vid Göteborgs universitet utvecklat en matematisk modell som förklarar vad spelintelligens är och hur man kan bli mer spelintelligent.

  13. placeholder bild.
    26 maj 2014

    Kreativa matteuppgifter ger effektivare undervisning

    Matematik beskrivs ofta som krångligt och svårt att lära sig. Hur kan ska skolan göra för att förbättra undervisningen och få eleverna att förstå matte på riktigt? Yvonne Liljekvist har med sin forskning kommit lite närmare svaret.

  14. placeholder bild.
    27 mars 2014

    Sverige ska bli bäst i matematik

    För att Sverige ska återta en internationell tätposition inom matematikområdet kommer Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse tillsammans med Kungl. Vetenskapsakademien att ge stöd till sammanlagt 84 framstående matematikforskare under 2014–2022. Stödet uppgår till totalt 160 miljoner...

  15. placeholder bild.
    3 mars 2014

    Matteundervisning missar modellering

    Matematisk modellering används för att lösa och fatta beslut kring problem i yrkeslivet och i samhället. I gymnasiets kursplan i matematik är det också ett centralt begrepp. Men i den faktiska matematikundervisningen ges modellering en liten roll, visar en avhandling vid Linköpings...

  16. placeholder bild.
    12 februari 2014

    Matematik ger svar på mest effektiva cancerbehandlingen

    I sin avhandling redogör Hang Zettervall för hur läkare kan tillämpa en teori för att bedöma bästa behandlingsalternativet för patienter med magsäcks- och prostatacancer.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera