1. 17 oktober 2016

    Svårare läsa matematikuppgifterna än att lösa dem

    Om de ord som används i PISA skiljer sig mycket från de ord elever är vana vid i svenska matteböcker finns det en risk att läsförmåga och inte matematikförmåga testas. Forskning vid Umeå universitet visar att det finns behov av undervisning i hur...

  2. 29 augusti 2016

    Kreativa matematikuppgifter bidrar till djupare lärande

    Att få möta kreativa uppgifter under träning av matematik ger en tydlig effekt för alla elever, både duktiga och svaga, visar forskning vid Umeå universitet. – Alla elever som varit med i våra försök har gynnats, och tvärt emot den...

  3. 30 maj 2016

    Det hade kostat lite att förebygga en misslyckad skolgång

    Det senaste årens flyktingströmmar har aktualiserat skolgången som en viktig förutsättning för en lyckad integration. I en ny <a class="glossaryLink" aria-describedby="tt" data-cmtooltip="<div class=glossaryItemBody> En avhandling är ett vetenskapligt...

  4. 4 april 2016

    Var tionde niondeklassare i Borås har sömnproblem

    Över hälften av 937 niondeklassare i Borås sover mindre än vad som är nyttigt för kroppen och i alla parametrar har tjejer sämre resultat än killar. Det visar en sömnstudie som Malin Jacobsson och Anna Hederström har sammanställt i sitt...

  5. 18 mars 2016

    Elever riskerar missa jobb på grund av dåliga mattekunskaper

    Den nya matematikundervisningen som skulle ge elever på yrkesinriktade program kunskaper som förberedde dem för arbetslivet, har i många fall inte lyckats. Det visar en ny avhandling, fem år efter att reformen infördes. Till stor del finns bristerna i lärarnas...

  6. 26 januari 2016

    Matematikundervisningens betydelsefulla sekund

    Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. Forskning från Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som tidigare varit outforskat...

  7. 13 januari 2016

    Låt dem gissa – japansk metod ska lyfta matematiken i skolan

    En japansk lärare går inte igenom ett matematikproblem, utan låter eleverna fundera först - och gissa sig fram. Läraren låtsas vara en icke-auktoritet: "Jaså säger du det.." Är det sant..?" "Men titta det här verkar ju...

  8. 10 september 2015

    Debatten om lärarbristen både sann och falsk

    Bristen på lärare är stor – och ökar. Varje år examineras omkring 8000 nya lärare, men enligt Skolverket skulle dubbelt så många lärare behöva examineras. Men utbildas de i rätt ämnen? UKÄ:s senaste rapport visar var behoven...

  9. 2 september 2015

    I framtiden formulerar eleverna problemen

    I framtidens skola finns inga gränser mellan olika ämnen. Eleverna arbetar i projekt där de sammanställer information och skapar nya lösningar. Förutsättningen för deras arbete är digital teknik. Det är digitaliseringskommissionens...

  10. placeholder bild.
    31 augusti 2015

    Plugga programmering viktigt för demokratin

    Det är avgörande för demokratin att redan i grundskolan lära ut programmering. Utan förståelse för vad som får internet, telefonerna och banktjänsterna att fungera saknas möjlighet att påverka samhället. Det är både forskare...

  11. placeholder bild.
    27 augusti 2015

    En-dator-per-elev-satsningar värdelösa utan ny pedagogik

    En dator till varje elev behöver inte alls innebära att eleverna lär sig mer. Tvärtom kan det göra att elevernas kunskaper försämras. Avgörande för resultaten är hur datorn används i undervisningen. Det visar både svensk och...

  12. 27 augusti 2015

    Sätt digital läsning på schemat

    Digitalisering förändrar både hur vi läser och hur barn lär sig läsa och skriva. Skolan behöver förändra pedagogiken i svenskundervisningen och utbilda eleverna i digital läsning. Det slår två forskningsrapporter fast som undersökt...

  13. placeholder bild.
    25 augusti 2015

    Förskolan viktig för barns tidiga matematiklärande

    Samspelet i förskolegruppen, sammanhangets betydelse och förskollärares förmåga att synliggöra matematiska aspekter stimulerar barn till att använda och utveckla sin grundläggande matematiska förståelse. Det visar en ny avhandling vid...

  14. placeholder bild.
    22 maj 2015

    Digitalisering i skolan kan förbättra lärandet

    För att förbättra lärandet i skolan behövs det innovation inom pedagogik och undervisningsmetoder. VINNOVA finansierar nu uppstarten av fem testmiljöer med sammanlagt 15 miljoner kronor för att utveckla digitala verktyg och testa nya arbetssätt i...

  15. placeholder bild.
    11 november 2014

    Odemokratisk skrivundervisning i gymnasieskolan

    Skrivundervisningen inom gymnasieskolans svenskämne bidrar i hög grad till att befästa klyftor och skillnader mellan elever, även om exempel på motsatsen finns.

  16. placeholder bild.
    30 september 2014

    Digitala resurser i skolan omformar elevernas lärande

    Den tryckta boken är inte längre den dominerande källan till kunskap i skolan. Användandet av digitala resurser, som datorer, omförhandlar synen på lärande och kunskap i klassrummet. Det visar en avhandling från Stockholms universitet.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera