1. placeholder bild.
    31 augusti 2015

    Plugga programmering viktigt för demokratin

    Det är avgörande för demokratin att redan i grundskolan lära ut programmering. Utan förståelse för vad som får internet, telefonerna och banktjänsterna att fungera saknas möjlighet att påverka samhället. Det är både forskare...

  2. placeholder bild.
    27 augusti 2015

    En-dator-per-elev-satsningar värdelösa utan ny pedagogik

    En dator till varje elev behöver inte alls innebära att eleverna lär sig mer. Tvärtom kan det göra att elevernas kunskaper försämras. Avgörande för resultaten är hur datorn används i undervisningen. Det visar både svensk och...

  3. 27 augusti 2015

    Sätt digital läsning på schemat

    Digitalisering förändrar både hur vi läser och hur barn lär sig läsa och skriva. Skolan behöver förändra pedagogiken i svenskundervisningen och utbilda eleverna i digital läsning. Det slår två forskningsrapporter fast som undersökt...

  4. placeholder bild.
    25 augusti 2015

    Förskolan viktig för barns tidiga matematiklärande

    Samspelet i förskolegruppen, sammanhangets betydelse och förskollärares förmåga att synliggöra matematiska aspekter stimulerar barn till att använda och utveckla sin grundläggande matematiska förståelse. Det visar en ny avhandling vid...

  5. placeholder bild.
    22 maj 2015

    Digitalisering i skolan kan förbättra lärandet

    För att förbättra lärandet i skolan behövs det innovation inom pedagogik och undervisningsmetoder. VINNOVA finansierar nu uppstarten av fem testmiljöer med sammanlagt 15 miljoner kronor för att utveckla digitala verktyg och testa nya arbetssätt i...

  6. placeholder bild.
    11 november 2014

    Odemokratisk skrivundervisning i gymnasieskolan

    Skrivundervisningen inom gymnasieskolans svenskämne bidrar i hög grad till att befästa klyftor och skillnader mellan elever, även om exempel på motsatsen finns.

  7. placeholder bild.
    30 september 2014

    Digitala resurser i skolan omformar elevernas lärande

    Den tryckta boken är inte längre den dominerande källan till kunskap i skolan. Användandet av digitala resurser, som datorer, omförhandlar synen på lärande och kunskap i klassrummet. Det visar en avhandling från Stockholms universitet.

  8. placeholder bild.
    24 september 2014

    Nya testmiljöer för digitalisering i skolan

    Nio projekt får nu planeringsbidrag från VINNOVA för att skapa testmiljöer där digitala verktyg och arbetssätt i skolan ska provas.

  9. placeholder bild.
    23 september 2014

    Sömn påverkar skolresultat

    Ungdomar som lider av sömnstörningar eller som ofta sover mindre än sju timmar per natt presterar sämre i skolan. Det visar sömnforskare från Uppsala universitet i en studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Sleep Medicine.

  10. placeholder bild.
    12 september 2014

    Pålitliga utvärderingar av skolan visar kraftigt ras

    Internationella utvärderingar som Pisa ger inte hela bilden men resultaten speglar verkligheten. Att svenska elever presterar allt sämre är helt klart. Raset tycks ske mellan fjärde och åttonde klass. Det största raset har skett de senaste tre åren.

  11. placeholder bild.
    12 september 2014

    Vad elever behöver kunna i framtiden

    Behovet att minnas specifika fakta minskar när all information finns tillgänglig digitalt. Istället blir språklig kompetens den mest fundamentala kunskapen också för framtida generationer. Det handlar om förmågan att hantera information, tolka den och...

  12. placeholder bild.
    12 september 2014

    Undervisningen blir bättre i mindre klasser

    De elever som går i mindre klasser på låg- och mellanstadiet klarar sig bättre i utbildningssystemet visar svenska och internationella studier. De lär sig mer. Deras kognitiva förmågor är högre vid 13 års ålder och de utbildar sig...

  13. placeholder bild.
    12 september 2014

    Demokratin i strykklass

    Skolans demokratimål hamnar i skuggan när den politiska debatten siktar in sig på elevernas kunskaper. Utspel om betyg och resultat är partiernas sätt att profilera sig i en av valets viktigaste frågor.

  14. placeholder bild.
    12 september 2014

    Tidiga betyg ger inte bättre undervisning

    Forskning visar att yngre elever inte alltid förstår vad betyg är utan tror att det är en bedömning av dem själva, inte av deras kunskaper. Att sätta betyg tar också tid och fokus från undervisningen. Vissa elever kan dock sporras av betyg: de finns...

  15. placeholder bild.
    12 september 2014

    Ledarskap i skolan som engagerar och motiverar

    Det är läraren som först och främst påverkar den enskilde elevens lärande. Men utan bra ledarskap i skolan och från skolans huvudmän finns inte förutsättningarna för lärarna att utvecklas. Forskning visar att det går en rak linje...

  16. placeholder bild.
    12 september 2014

    Likvärdigheten har minskat i skolan

    Skillnaderna mellan olika skolor har ökat. Liksom skillnaderna mellan flickor och pojkar och mellan elever som presterar bra eller dåligt. En av de viktigaste orsakerna till detta anses vara det fria skolvalet. Men att ha många skolor att välja mellan tycks inte...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera