1. placeholder bild.
    12 september 2014

    Ledarskap i skolan som engagerar och motiverar

    Det är läraren som först och främst påverkar den enskilde elevens lärande. Men utan bra ledarskap i skolan och från skolans huvudmän finns inte förutsättningarna för lärarna att utvecklas. Forskning visar att det går en rak linje...

  2. placeholder bild.
    12 september 2014

    Likvärdigheten har minskat i skolan

    Skillnaderna mellan olika skolor har ökat. Liksom skillnaderna mellan flickor och pojkar och mellan elever som presterar bra eller dåligt. En av de viktigaste orsakerna till detta anses vara det fria skolvalet. Men att ha många skolor att välja mellan tycks inte...

  3. placeholder bild.
    12 september 2014

    Den svenska skolans svårfångade rykte

    Svensk skola är bra på att förmedla kunskaper som är nödvändiga i dagens och framtidens samhälle. Svenska elever utvecklar kreativitet, de lär sig reflektera och tänka självständigt - färdigheter som ligger i linje med en modern...

  4. placeholder bild.
    12 september 2014

    Skolan har blivit en nödvändighet

    I alla slags samhällen i alla tider har barn och unga behövt lära sig saker. Att lärandet främst ska äga rum i institutioner av den typ vi kallar skola är ett ganska nytt påhitt. Ännu nyare är idén om samma slags skola för barn och unga...

  5. placeholder bild.
    12 september 2014

    Politik kontra forskning om skolan

    Senare års skolreformer har lutat sig mot forskningsrön, även om forskare ibland har helt olika uppfattningar. Men de viktigaste skolreformerna under 90-talet, kommunaliseringen av skolan och friskolereformen, drevs igenom av politikerna utan att konsekvenserna utreddes.

  6. 12 september 2014

    Skolan – ett sorgebarn

    Elevernas sjunkande resultat har blivit en av årets mest debatterade valfrågor. Att hitta ett enda svar på vad som gick fel är svårt, men det är tydligt att de senaste årens politik med kommunaliseringen, friskolereformen och det fria skolvalet har lett oss...

  7. placeholder bild.
    20 augusti 2014

    Bli spelintelligent i sport med hjälp av matematik

    Nu har forskare vid Göteborgs universitet utvecklat en matematisk modell som förklarar vad spelintelligens är och hur man kan bli mer spelintelligent.

  8. placeholder bild.
    26 maj 2014

    Kreativa matteuppgifter ger effektivare undervisning

    Matematik beskrivs ofta som krångligt och svårt att lära sig. Hur kan ska skolan göra för att förbättra undervisningen och få eleverna att förstå matte på riktigt? Yvonne Liljekvist har med sin forskning kommit lite närmare svaret.

  9. placeholder bild.
    27 mars 2014

    Sverige ska bli bäst i matematik

    För att Sverige ska återta en internationell tätposition inom matematikområdet kommer Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse tillsammans med Kungl. Vetenskapsakademien att ge stöd till sammanlagt 84 framstående matematikforskare under 2014–2022. Stödet...

  10. placeholder bild.
    3 mars 2014

    Matteundervisning missar modellering

    Matematisk modellering används för att lösa och fatta beslut kring problem i yrkeslivet och i samhället. I gymnasiets kursplan i matematik är det också ett centralt begrepp. Men i den faktiska matematikundervisningen ges modellering en liten roll, visar en <a...

  11. placeholder bild.
    12 februari 2014

    Matematik ger svar på mest effektiva cancerbehandlingen

    I sin avhandling redogör Hang Zettervall för hur läkare kan tillämpa en teori för att bedöma bästa behandlingsalternativet för patienter med magsäcks- och prostatacancer.

  12. placeholder bild.
    6 december 2013

    Så kan barn lära sig matte

    Ju fler metoder en matematiklärare på lågstadiet använder, desto bättre förutsättningar får eleverna att lära sig matte. Det visar en ny avhandling om matematikundervisning på lågstadiet från Linköpings universitet.

  13. placeholder bild.
    1 oktober 2013

    Alla barn har rätt till bra matematikundervisning

    Eva Pettersson, <a class="glossaryLink" aria-describedby="tt" data-cmtooltip="<div class=glossaryItemBody> En lektor är en lärare på universitet eller högskola. Vanligtvis behövs doktorsexamen och pedagogisk utbildning för att bli ... <a...

  14. placeholder bild.
    25 september 2013

    Matten är inte problemet

    Ingenjörsstudenter som pluggar ellära har ofta svårt att koppla teorierna till den praktiska verkligheten. Anna-Karin Carstensen beskriver i sin doktorsavhandling vid Linköpings universitet en metod att koppla samman teori och praktik och matten, som man tidigare trott var...

  15. placeholder bild.
    17 juni 2013

    Nya forskningsprogram inom matematik utlysta

    Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har beslutat att tillsammans med Kungl. Vetenskapsakademien stötta matematisk forskning i Sverige. Som en del i satsningen startas tre forskningsprogram; postdokprogram för utresande unga forskare, postdokprogram för rekrytering av unga...

  16. placeholder bild.
    23 april 2013

    Forskning fångar elevers kompetens i matematik

    Samtidigt som kursplaner i matematik fokuserar alltmer på matematiska förmågor saknas beskrivningar av hur dessa förmågor ska utvecklas hos elever. I en avhandling vid Göteborgs universitet utvecklas verktyg för att fånga matematiska kompetenser hos barn...

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera