Skola
-
AI kan bli hjälpreda vid språkträning
Att lära sig prata på ett främmande språk är viktigt, men inte alltid så lätt. En avhandling har undersökt om en AI-karaktär som samtalspartner kan hjälpa högstadieelever på traven.
-
Att tala in texter kan hjälpa elever med skrivsvårigheter
Att tala in en text kan göra skrivandet enklare för elever med läs- och skrivsvårigheter, enligt en ny avhandling. Och texterna blir inte sämre jämfört med tangentbordstexter.
-
Förstelärarnas ledarskap kantas av spänningar
Förstelärare bidrar till att inspirera sina kollegor, men deras roll som ledare tenderar att osynliggöras. De drar sig även för kritiska diskussioner om undervisningen, visar en avhandling.
-
Sällan lyckat att stänga skolor för att minska segregationen
Det har hänt att skolor med hög andel elever med invandrarbakgrund stängs i syfte att minska segregation. Men metoden fungerar sällan, enligt forskning. Det finns nämligen en viktig hake.
-
Studenter gillar AI och Chat GPT men undrar när det blir fusk
Studenter i Sverige är positiva till AI-verktyg som Chat GPT i studierna. Men var går gränsen för fusk? Det är högst oklart, enligt studenterna.
-
Att träna självkontroll ger studiero i klassrummet
En metod som används internationellt i skolor för att träna elever i självkontroll och för att förbättra studieron har stora fördelar, enligt svenska lärare i en studie.
-
Rörelse på recept bra för barn, enligt skolsköterskor
Fysisk aktivitet på recept är ett bra verktyg för att få stillasittande barn i rörelse, enligt skolsköterskor. Och det funkar bäst om de vuxna kring barnet är delaktiga.
-
Segregation större problem än brist på erfarna lärare
Skolor i utsatta områden kan ha mindre kvalificerade lärare, men det är främst ökad social segregation som påverkar elevernas prestationer. Det visar en studie av 46 länder.
-
Elever som skippar skolgympan ogillar sina kroppar
Vart tredje barn i årskurs 6 har skolkat från skolidrotten. En studie visar också att frånvarande elever känner sig mer obekväma med sina kroppar och oroar sig för hur de uppfattas.
-
Särbegåvade elever underpresterar för att passa in
Särskilt begåvande elever kan dölja sina förmågor av rädsla för att hamna utanför. De är inte heller så självgående att lärarstöd inte behövs. Däremot behöver undervisningen anpassas, menar forskare.
-
Snårig väg till jobb för nyanlända lärare
Snabbspåret för lärare är långt ifrån en rak väg till undervisning i ett klassrum. Det upplever lärare som kommit till Sverige och vill börja jobba.
-
Taggade lärare fick bättre koll på lektionerna
I ett projekt har lärare utrustats med sensorer för att visualisera hur de rör sig i klassrummen. Målet är att ny teknik ska ge dem en bättre överblick av hur tiden fördelas mellan olika elever.
-
Plugga i par minskar klyftor mellan studenter
Internationella studenter kan lätt hamna utanför gemenskapen. Men om studenter som inte känner varandra paras ihop kan trivsel och samarbeten bli bättre. Det visar en studie från Chalmers.
-
Barn mår bäst av att gå eller cykla till skolan
Många barn åker bil till skolan, men det vore bättre om de tog en promenad eller cyklade. Det menar forskarna bakom ett förslag till en ny nationell rekommendation om mer aktiva skoltransporter.
-
Brist på samtal hinder för nybörjare i svenska
Svenska språket nämns ofta som en språngbräda till integration och inkludering, men en avhandling visar att nyanlända ungdomar möts av flera hinder. Inte minst har språknybörjarna svårt att hitta meningsfulla sammanhang och någon att prata svenska med.
-
Förskolor firar högtider – men väjer för religiöst arv
Barn firar jul och påsk i förskolan, men får sällan reda på bakgrunden till högtiderna. En studie visar att pedagogerna känner en oro för att blanda in religion i undervisningen.