Skolan i ett filosofiskt perspektiv
Barn har ofta en mycket självklar, om än komplicerad, upplevelse av vad det är att vara just barn. I skoldiskussionen missförstås ofta den enskilde elevens upplevelse. Ställd inför grupper av elever har läraren svårigheter att orientera sig både i sina egna och i elevernas olika verklighetserfarenheter. Kurt Tärnlund, som i dagarna lägger fram sin avhandling […]
Barn har ofta en mycket självklar, om än komplicerad, upplevelse av vad det är att vara just barn. I skoldiskussionen missförstås ofta den enskilde elevens upplevelse. Ställd inför grupper av elever har läraren svårigheter att orientera sig både i sina egna och i elevernas olika verklighetserfarenheter. Kurt Tärnlund, som i dagarna lägger fram sin avhandling vid Stockholms universitet bidrar till den filosofiska diskussionen kring elevers och lärares skolsituation
Författaren vill att lärare och lärarutbildare fördjupar diskussionen om kunskapsupplevelsen såväl i den enskilda situationen som i den allmänna skoldebatten. Det krisområde som avhandlingen lyfter fram är den subjektiva overkligheten. Det provokativa i avhandlingen är teoribildningen som bygger på Jean Paul Sartres Varat och intet.
Kurt Tärnlund har huvudsakligen arbetat som gymnasielärare.
Avhandlingens titel: Existence and Subjectivity A Theme in the Philosophy of Education
Disputationen äger rum fredag 9 november kl. 13.00 i sal D3, Lärarhögskolan i Stockholm, Rålambsvägen 24-30. Opponent är professor Stephen Berger, Springfield College, Manchester, USA
Kurt Tärnlund kan nås på tfn 08-650 92 08