Artikel från Umeå universitet

Forskare har tagit fram en ny teknik för att framställa ”gröna” kolväten. Hela tillverkningsprocessen ryms i en vanlig fraktcontainer och är enkel att hantera. Den uppmärksammade tekniken bygger på så kallad katalytisk-termisk produktion.

Kolväten utgör grunden till fossila transportbränslen som bensin, diesel och flygplansbränsle. Att framställa dem på biobaserad väg, till exempel från skogsråvara, är hett inom forskning och utveckling. Drivmedelsindustrin efterfrågar kostnadseffektiva lösningar för biodrivmedel som kan blandas med fossila bränslen i syfte att minska de senares klimatpåverkan.

– Teknologin behöver inte byggas i bioraffinaderiskala. Det kan vara en mack eller en by som använder tekniken. Eftersom man även får ut gasol och vatten, kan man även tänka sig att producera el på småskalig väg, via en gasmotor, och återanvända vattnet, säger Jyri-Pekka Mikkola, professor vid Kemiska institutionen och inom forskningsmiljön Bio4Energy, Umeå universitet, och Åbo Akademi.

250 liter bensin per dygn
Den pilotanläggning som tillverkats för att testa tekniken kan leverera upp till 250 liter grön bensin, diesel eller flygplansbränsle per dygn, beroende på vilken råvara som används och vilka inställningar som görs. Startmaterialen är vatten och socker som tillverkats ur jordbruksavfall, skogsrester eller rötat avfall. Dessa jäses till en alkohol, till exempel etanol. Pilotanläggningen omvandlar den biobaserade alkoholen till grönt transportbränsle, gasol och vatten.

– Containrarna kan skeppas var som helst i världen, säger forskningsledaren Jyri-Pekka Mikkola.

Tekniken marknadsförs av företaget Eco-Oil, där Kent van Klint är vd. Nästa steg är att ta processen upp till kommersiell skala, via en demonstrationsanläggning. I vår åker Mikkola och van Klint till Tyskland för att träffa möjliga investerare, inbjudna av börsen i Stuttgart.

– Två fullskaliga anläggningar ska byggas. En för bensin och en för diesel, enligt principen att det inte ska blandas i något som är av fossilt ursprung. Båda bränslena blir exakta kemiska kopior av sina syntetiska motsvarigheter, säger Kent van Klint.

– Vårt affärsupplägg är att producera och sälja anläggningar, tillägger Kent van Klint.

– Vi överlåter till dem som har kapital att bygga fullskaliga anläggningar, fyller Jyri-Pekka Mikkola i. Vår tanke är att koncentrera oss på att sälja licenser och tillverka katalysatorerna. Hemligheten är i katalysatorerna.

Fotnot:
Uppfinningen och pilotanläggningen är framtagna av Mikkola och kollegorna Ajaikumar Samikannu, William Siljebo och Lakhya Konwar i Bio4Energy vid Umeå universitet. Samtliga är delägare i företaget Eco-Oil.

Kontakt:
Jyri-Pekka Mikkola, professor, Kemiska institutionen och Bio4Energy, Umeå universitet
Nås via Anna Strom, kommunikatör, Bio4Energy, Umeå universitet, info@bio4energy.se, 090-786 52 47

Kent van Klint, vd, Eco-Oil, kontakt@eco-oil.se, 0910-48 71 00

Senaste nytt

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera