Artikel från Umeå universitet

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Coronautbrottet ledde till oro och sämre livskvalitet för universitetsstudenter. Situationen var extra tuff för dem som startade sina studier i början av pandemin.

Många studenter som påbörjade sina studier hösten 2020 – i samband med att universiteten införde covid-restriktioner – tar i dagarna sin kandidatexamen.

I en ny studie har forskare från Umeå universitet undersökt hur studenternas psykiska hälsa har påverkats av pandemin. De har tittat på om studenterna har känt oro för sina studier och vilka konsekvenser pandemin fick för deras livstillfredsställelse och framtidssyn.

Forskarna följde samma studenter från hösten 2020 till våren 2022, då restriktionerna lyftes och universiteten började återgå till normal verksamhet.

Oron ökade första året

Forskarna såg att oron ökade markant under pandemins första år för alla studenter, oavsett tidigare erfarenhet av universitetsstudier. Det påverkade också livstillfredsställelsen negativt.

– Studenter med begränsad erfarenhet av universitetsstudier innan pandemin slog till, och då särskilt nya studenter hösten 2020, upplevde generellt högre grad av oro jämfört med mer etablerade studenter, säger forskaren Andrea Bohman vid Umeå universitet.

Stöd från lärare och klass viktigt

Skillnaden höll fortfarande i sig våren 2022.

– Nya studenter som upplevde gott stöd från lärare och bra sammanhållning i klassen kände dock mindre oro, vilket visar på vikten av stöd och guidning under studietiden, säger Andrea Bohman.

Enligt forskarna ger studien viktig kunskap om de utmaningar som svenska universitetsstudenter har stått inför under pandemin. De betonar även vikten av att stödja nya studenter för att minska den akademiska stressen och förbättra studieupplevelsen.

Vetenskaplig studie:

COVID-19-induced academic stress and its impact on life satisfaction and optimism. A panel study of Swedish university students between 2020 and 2022, European Journal of Higher Education.

Kontakt:

Andrea Bohman, universitetslektor vid sociologiska institutionen, Umeå universitet, andrea.bohman@umu.se

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera