Taxichaufförerna, buden, frilansarna…hur är det egentligen där ute? Forskare har undersökt hur den växande gruppen gigarbetare mår på jobbet.
Allt fler får sina korta arbetsuppdrag, eller gig, förmedlade via digitala plattformar. Ändå vet vi i dag väldigt lite om gigarbetarnas hälsa, välmående och säkerhet. Men det söker forskarna i GIG-HEALTH-studien* vid Karolinska institutet svaren på.
17 plattformsarbetare har under två månaders tid tagit foton av sin jobbvardag, och sedan diskuterat i grupp hur de fångade ögonblicken relaterar till deras hälsa.
– En bild säger mer än tusen ord brukar man ju säga, och det stämmer verkligen här. Att det också är arbetarna själva som fotar resulterar i starka berättelser, säger Nuria Matilla-Santander, ansvarig forskare för GIG-HEALTH-studien.
* GIG-HEALTH-studien är finansierad av forskningsrådet Forte.
Okänt antal gigarbetare i Sverige
Hur många som ”plattformsarbetar” i Sverige i dag är svårt att säga, berättar forskaren Nuria Matilla-Santander, för definitionen av plattformsarbete skiljer sig åt mellan olika mätningar.
– Innan pandemin var uppskattningen att tio procent av alla arbetare i Sverige utförde plattformsarbete tre gånger eller mer under ett år. Nu sammanställs ny statistik och troligen handlar det om betydligt fler i dag.
Bud, taxichaufförer och frilansare utgör de största grupperna. Men andra grupper växer, till exempel de som utför jobb hemma hos privatpersoner. Den större kvantitativa enkätstudien kommer att inkludera många olika typer av plattformsarbetare.
Bra och dåligt med plattformsarbete
Informationen från fotostudien ger nu forskarna underlag för en större storskalig enkätstudie som är på gång, den första i sitt slag. Målet är att ringa in det som fungerar bra i plattformsarbetares jobb, men också att få fram starkare rekommendationer för att förbättra deras anställnings- och arbetsförhållanden, hälsa och välbefinnande.
– Många plattformsföretag har slogans som ”Var din egen chef och ha ett flexibelt jobb.” Stämmer det med verkligheten? De utvidgade resultaten från studien har vi nästa år.
Resultaten från GIG-HEALTH-projektets fotostudie har samlats i boken Bra och dåligt med plattformsarbete. Här finns ett urval av arbetarnas foton, med en kommentar från arbetarnas diskussioner till varje bild. Boken innehåller också giggarnas rekommendationer som ska ge dem en bättre arbetsmiljö.
Arkitekt från Georgien kör cykelbud
Rati Kupatadze på bokens omslag kom till Sverige från Georgien för ett och ett halvt år sedan. I tio månader har han jobbat som bud för två olika företag i Stockholm.
– Liksom de flesta av mina kollegor så ser jag det här som ett tillfälligt jobb. Jag är utbildad arkitekt men det är svårt att som ny i Sverige få in en fot på arbetsmarknaden. Så nu pluggar jag Svenska för invandrare vid sidan om. Drömmen är att, efter folkhögskola och en master på universitet, jobba som arkitekt även i Sverige.
Rati gillar att fota och skriva och är stolt över att ha fått vara med i fotostudien.
– Det bästa har varit att få dela min historia, bli lyssnad på och få utbyta erfarenheter med de andra buden.
Med den svartvita tröjan vill Rati lyfta hur han ofta döljer sina negativa känslor för kunderna.
Monotont och ensamt jobb
– Men jag försöker se det ljusa i jobbet också. Det är ändå flexibelt och lätt att få. Fast det finns mycket som kunde bli bättre. Det är ett monotont och ensamt jobb, och det finns inget ställe där vi kollegor kan träffas och umgås. Lyckas du ändå lära känna en kollega lite grann är risken stor att jobbarkompisen snart slutar. Arbetsgruppen förändras hela tiden. Det gör att arbetsgivarna inte behöver bry sig om oss så mycket – de kan lätt hitta ny personal.
Gigarbetare om jobbvardagen
På fotostudiens diskussionsträffar enades taxichaufförerna, frilansarna och buden om några teman som de ansåg påverkade jobbvardagen för just sin yrkesgrupp. Några teman var Hälsa och säkerhet, Villkoren i kontraktet, Trick och strategier och Appar och teknik. Under varje tema finns ett antal foton samlade:
Knep för att må bättre i stunden
Buden hade väldigt många sätt för att försöka hantera jobbets mentala och fysiska påfrestningar. Bilden visar ett trick för att hålla sig varm under kalla dagar: luften bakom bussen är varm och ger en stunds respit från kylan, men kan vara hälsofarlig att andas in. Fotografens kommentar: ’Det är så här vi håller oss varma och glada för ett ögonblick.”
När din arbetsgivare är en app
Att kommunicera med arbetsgivaren via en app kan vara utmanande tyckte taxichaufförerna, särskilt om det uppstår en konflikt. Bilden summerar två viktiga diskussioner: en notis om en försäkring som behöver förnyas symboliserar administrativ stress och ständigt förändrade krav från plattformen. Den andra notisen handlar om ett ekonomiskt incitament som bidrar till ökad motivation.
Taxi riskfyllt och stressigt
Motorväg med bilar och varningsskylt för att en olycka inträffat. Fotot ska symbolisera risken för trafikolyckor och hur detta bidrar till stress. ”En förare delade med sig att han brukar tänka ’tur att det inte var jag’ när han ser sådana här varningsskyltar”. Vad chaufförerna däremot tyckte minskade jobbstressen var möten med trevliga kunder, eller att få komma till smultronställen i stan.
Gränsen mellan jobb och fritid suddas ut
Ett bord dukat med tårta till vänster och en säng till höger. Frilansarna beskrev hur deras möjlighet att jobba hur och var de vill ger dem frihet och njutning. Men att det också kan vara utmanande. Under temat Tid och plats lyfte de till exempel hur hemmet, på grund av höga hyror och brist på kontorsplatser, måste anpassas till olika behov. ”Att inte ha något separat eget och professionellt utrymme i vardagen kan påverka ens mentala hälsa negativt.”
Fotot från ett sovrum hör till temat Jobba för att få uppdrag. Fotografen behövde arbeta när hennes man sov, på grund av klienter i en annan tidszon, och reflekterar: ”Det har hänt många gånger och har fått mig att ifrågasätta mitt arbete – är det värt det?”
Bud i ur och skur
Deltagarna beskrev arbete i dåligt väder som svårt, riskabelt och smärtsamt, samt oroade sig för att bli sjuka eller skada sig.
– Jag har slagits av hur lätt det skulle vara att åtgärda en del av de problem som buden uttrycker att de brottas med varje dag, och som påverkar deras hälsa så negativt. Till exempel att ordna bättre kläder till dem, säger forskaren Nuria Matilla-Santander.
Vill du veta mer?
Alla rekommendationer och fler foton hittar du i fotoboken som kan laddas ner på svenska eller engelska på gighealthproject.com.
Text: Ylva Hermansson, Forte magasin
Plattformsarbetares rekommendationer för en bättre vardag
I GIG-HEALTH-studien har varje grupp av plattformsarbetare tagit fram rekommendationer för en bättre arbetsmiljö som är riktade till plattformsföretagen, fackföreningar eller beslutsfattare:
- Buden efterlyser till exempel gränser för dagens sista uppdrag så att tid med familj och vänner inte ska begränsas av långa arbetsdagar och obetalda timmar. ”Plattformsföretagen borde implementera en praxis att skicka sista beställningen 30 minuter innan skiftet avslutas, eller max 2 km bort.”
- Taxiförarna vill att deras rättigheter ska ses över: ”Plattformsföretagen borde ha bättre koll på att förare får tillräcklig vila mellan arbetspassen.”
- Frilansarna i sin tur vill till exempel ha förbättrad sjukförsäkring: ”Försäkringskassan borde se över sjukersättningssystemet för frilansare och basera nivån av ersättning på omsättning i stället för vinst.”
Alla rekommendationer och fler foton hittar du i fotoboken som kan laddas ner på svenska eller engelska på gighealthproject.com.
Artikeln kommer från Forte Magasin, forskningsrådet Fortes tidning om forskning för människors hälsa, arbetsliv och välfärd. Klicka här för en kostnadsfri prenumeration.