Kvinna letar kläder som hänger på galgar i en butik.
Artikel från forskning.se

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Trendig design och unika prylar lockar när konsumenter handlar begagnade eller återvunna produkter. Men det främsta skälet att bege sig till en second hand-butik är hänsyn till miljön, visar en studie.

I en ny rapport har IVL Svenska Miljöinstitutet undersökt varför konsumenter väljer att handla begagnade prylar och kläder. Enkätstudier och intervjuer, som gjorts i Stockholm och Göteborg, visar att miljön lyfts fram som den främsta drivkraften. Ekonomiska hänsyn kommer på andra plats.

– Det är positivt att miljö rankas så högt bland dem som handlar begagnat. Många svarade även att de vill handla mer begagnat, men faktorer som pris, utbud och tillgänglighet hindrar dem från att göra det, säger Annelise de Jong, konsumtionsforskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet i ett pressmeddelande.

Gärna unika produkter men inte underkläder

Andra skäl bakom viljan att handla second hand är möjligheten att hitta trendiga designkläder och unika produkter. Rapporten visar också att det är vanligare att köpa begagnade kläder och skor än möbler, inredning och hemelektronik. Underkläder, strumpor, skor och badkläder väljs däremot bort av hygieniska skäl.

Studien visar dock att begagnade produkterna inte alltid ersätter köp av nya produkter.

– En majoritet av dem som deltog i studien svarade att de begagnade produkterna hade ersatt ett nyköp, vilket är positivt. Men det finns även en risk att personer ökar sin totala konsumtion av saker, i tron om att det är miljövänligt. Vi behöver minska vår totala konsumtion, och att välja en begagnad sak framför en ny är ett bra val i rätt riktning, säger Maja Dahlbom, som är expert inom textil och återbruk på IVL.

Utbudet på nätet ökar

De senaste åren har marknadsplatser på nätet där man kan sälja och köpa begagnade saker ökat. Många butiker testar även att samla in och sälja sina egna märken i begagnat skick eller samarbetar med second hand-butiker. Det har också blivit vanligt att återvinningscentraler har samarbeten för återanvändning, till exempel kvartersnära återvinningscentraler och butiker, där saker kan skänkas eller hämtas gratis.

– Det pågår många initiativ för återanvändning men det behövs fler aktörer och större utbud så att det blir enklare för konsumenterna att handla begagnat. Därför är det så viktigt att kolla vilka drivkrafter och hinder som finns, för att se vad som krävs för att återanvändning ska bli norm och på sikt lika enkelt som nyköp är idag, säger Annelise de Jong vid IVL.

Rapporten från IVL Svenska Miljöinstitutet ingår i projektet UseReuse. Studien har gjorts i samarbete med ett antal second hand-butiker, återbruksaktörer och kommunala avfallsbolag i Stockholm och Göteborg.

Studien genomfördes som en enkätstudie och en intervjustudie. 438 personer besvarade enkäterna och intervjustudien gav 361 svar.

Rapport:

Konsumenters drivkrafter, hinder och vanor kopplat till begagnatköp, IVL Svenska Miljöinstitutet.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera