Man i vit hjälm, vitt andningsskydd och orange väst jobbar vid maskin i fabriksmiljö.
Artikel från forskning.se

Den här artikeln bygger på ett pressmeddelande. Läs om hur redaktionen jobbar.

Är du utmattad eller deprimerad riskerar du att få sämre stöd på jobbet om chefer och kollegor har en negativ eller okunnig inställning till psykisk ohälsa. Hjälpinsatser som skulle kunna förebygga en sjukskrivning uteblir. Det framgår av en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Utgångspunkten för studien är att det är fullt möjligt för chefer att förebygga sjukskrivningar hos medarbetare för sådant som depression, ångest och utmattning. Åtminstone minskar risken för sjukskrivningar, med rätt insatser.

– Om chefer agerar i ett tidigt skede behöver en medarbetares mående kanske inte utvecklas till en sjukdom och en sjukskrivning. Det finns en rad åtgärder som chefer tidigt kan sätta in för att förebygga sjukskrivningar, säger Monica Bertilsson, docent i folkhälsovetenskap på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Åtgärder kan till exempel vara att göra förändringar i arbetsmiljön, hjälpa till att strukturera och anpassa arbetsuppgifter eller bistå med hjälp från expertresurser, exempelvis från företagshälsovården.

Men huruvida detta görs eller inte varierar. Det, i sin tur, tycks hänga ihop med attityder kring psykisk ohälsa hos chefer och på företaget i stort. Det framgår av studien där nära 2 800 chefer på olika nivåer i privat sektor har svarat på enkätfrågor. De svarade på hur de själva tänker kring medarbetare med depression, ångest och utmattning – och hur de upplever att chefskollegor och arbetskollegiet överlag tänker i samma frågor.

Chefer vittnar om attityder

Frågorna bestod av påståenden som cheferna i varierande grad kunde instämma i. De kunde lyda så här:

  • “I vårt företag är det accepterat att prata om utmattning, depression och ångest.”
  • ”Min arbetsgrupp accepterar att jag tar upp frågor kring utmattning, depression och ångest.”
  • “Det är stressande att arbeta med människor med utmattning, depression eller ångest.”
  • “Medarbetare med utmattning, depression eller ångest kan ta sig ur detta om de själva vill.”
  • “Jag skulle inte anställa någon som jag visste hade haft utmattning, depression eller ångest.”

Chefer som hade svarat på frågorna fick i studien titta på video med ett fiktivt arbetsplatsscenario. I videon berättar en medarbetare om svårigheter att klara jobbet på grund av psykiska besvär och undrar om hen behöver sjukskrivas. Därefter fick samma chefer frågor om vilka åtgärder de ville sätta in i det beskrivna fallet, i syfte att förhindra en sjukskrivning. Ett flertal åtgärdstyper fanns som förslag.

Negativt klimat = mindre hjälp

– Vi såg ett tydligt samband. Finns negativa attityder om psykisk ohälsa hos chefer och i företaget svarar cheferna att de har sämre möjligheter att förebygga en sjukskrivning. De svarar i mindre utsträckning att de kan sätta in olika åtgärder, säger Monica Bertilsson.

Negativa attityder kan yttra sig som exempelvis en ovilja att anställa människor med tidigare psykisk ohälsa, eller brist på acceptans eller intresse i företaget för frågor som rör psykisk ohälsa.

Resultaten har justerats för sådant som forskarna vet kan påverka svar, som chefernas kön och företagens storlek.

– Det vi ville veta är om ett negativt klimat på arbetsplatsen påverkar chefers möjligheter att förebygga sjukskrivningar. Svaret är ja. Detta är en hyfsat bra förklaringsmodell, säger Monica Bertilsson.

Kan förklara skillnader

Kunskap och attityder kring psykisk ohälsa skulle alltså delvis kunna förklara varför det förebyggande arbetet fungerar olika bra på olika arbetsplatser. Och det är alltså inte bara individuella chefers attityder som tycks spela roll, utan även klimatet i organisationen, som det beskrivs av de tillfrågade cheferna på olika nivåer.

Att okunnighet och negativa attityder försvårar bra förebyggande hjälp är ett problem, säger Monica Bertilsson.

– Vår utgångspunkt är att en sjukskrivning startar på arbetsplatsen, inte hos en läkare som sätter en diagnos och sjukskriver. Allt börjar genom en successivt sämre arbetsförmåga. När det märks, det är då chefer behöver agera.

Text: Lisen Forsberg

Vetenskaplig artikel:

Mental Health Stigma in the Workplace and its Association with Possible Actions of Managers to Prevent Sickness Absence of Employees with Mental Health Problems in the Swedish Private Sector: a Video Vignette Study, Journal of Occupational Rehabilitation.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera