Tillåtna kemikalieutsläpp från tankfartyg är ett hot mot svenska skyddade havsområden. Det framgår av en rapport från Linnéuniversitetet och Kustbevakningen. Många utsläpp har upptäckts utanför Skåne, Blekinge och Öland.
Utsläpp av fossila oljor är förbjudna i Östersjön och Nordsjön. Däremot tillåts fortfarande, till viss del, utsläpp av lastrester av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg.
Lika skadligt som fossil olja
I rapporten analyseras det ökande antalet utsläpp i svenska vatten av lastrester av biobränslen och andra biobaserade oljor. Studier har visat att utsläpp av olika typer av biobaserade oljor kan vara lika skadliga som utsläpp av fossila oljor för fåglar och andra marina organismer.
Av de 233 utsläpp som upptäcktes av Kustbevakningens övervakningsflyg mellan 2020 och 2023 skedde 14 procent i marina skyddade områden, så kallade Natura 2000-områden.
Natura 2000-områden
Natura 2000 är ett nätverk av EU:s mest skyddsvärda naturområden. Tanken bakom nätverket är att bevara Europas växt- och djurliv. I ett Natura 2000-område ska naturtyper utvecklas på ett bra sätt och arter ska växa till livskraftiga bestånd.
Varje land har fått i uppdrag att välja ut områden med naturtyper och arter som anses vara särskilt värdefulla att bevara inom EU.
I Sverige finns cirka 4 100 Natura 2000-områden. Ett exempel är Hoburgs bank och Midsjöbankarna utanför Öland och Gotland. Bankarna beskrivs som viktiga födo- och uppväxtområden för fisk och sjöfågel. De utgör, enligt länsstyrelsen i Kalmar län, ”det viktigaste övervintringsområdet i Östersjön för alfågel samt kärnområdet för Östersjöpopulationen av tumlare”.
Källor: Havs- och vattenmyndigheten och Naturvårdsverket
Det största utsläppet täckte en havsyta om hela 78 kvadratkilometer. Omkring en fjärdedel av utsläppen täckte fem kvadratkilometer eller mer.
– Det är helt uppenbart att utsläpp av kletig olja, oavsett ursprung, kan döda eller påverka marint liv och att effekterna kan bli särskilt stora i känsliga områden, säger Kjell Larsson, professor emeritus vid Sjöfartshögskolan vid Linnéuniversitetet.
Regler inte enhetliga
Studien pekar på att internationella konventioner som reglerar transporter av skadliga kemikalier med tankfartyg inte är i linje med regler och mål som EU och svenska myndigheter har beslutat ska gälla för skyddade Natura 2000-områden.
Den så kallade MARPOL-konventionen skiljer till exempel inte på om utsläpp sker i skyddade områden eller inte.
– Utsläpp av kemikalier som tallolja, biodiesel och olika typer av vegetabiliska oljor från kemikalietankfartyg sker frekvent. Särskilt många utsläpp upptäcks i södra Östersjön utanför Skåne, Blekinge och Öland, säger Erik Stålnacke vid Kustbevakningen.
Kjell Larsson vid Linnéuniversitetet säger att han hoppas att det internationella regelverket skärps.
– Till dess måste rederier som fraktar skadliga kemikalier och den kemiska industrin, det vill säga raffinaderier, kraftvärmeverk och pappersmassabruk, ta ett ansvar för hela logistikkedjan så att skadliga lastrester inte hamnar i Östersjön och Västerhavet.