1. Barn med boll och hoppring i en gymnastiksal.
    22 november 2024

    Familjens inkomst påverkar betyg i idrott

    Barn från välbärgade och högutbildade familjer får bättre betyg i idrott – och klyftorna ökar. Det visar en avhandling som också slår hål på myten att killar presterar bättre i idrott än tjejer.

  2. Långhårig person lutad över räkneuppgifter.
    23 maj 2024

    Flickor får bättre betyg än pojkar – varför?

    Pojkar har i snitt lägre betyg i skolan än flickor. Frånvaron av en rad positiva beteenden – som är vanligare hos flickor än pojkar – kan vara en förklaring. Det visar internationell forskning.

  3. 17 januari 2023

    Bedömningar i skolan – så kan de bli bättre för eleverna

    Bedömningar i klassrummet är viktiga för att sätta betyg, men också för att anpassa undervisningen. Men lärare och elever måste kunna påverka utformningen för att bedömningen ska bli ett fungerande redskap, enligt en avhandling.

  4. 25 oktober 2022

    Studenters utseende kan påverka betygen

    Attraktiva kvinnor tycks ha en fördel vid studier på universitet, men då gäller det att vara på plats. Vid distansundervisning påverkas resultaten negativt.

  5. 13 oktober 2022

    Outbildade lärare – en orsak till glädjebetyg i friskolor

    Fristående gymnasieskolor sätter högre betyg än kommunala. Och elever från friskolor har lättare att komma in på en högskoleutbildning. – Det finns tydliga risker med systemet, säger forskaren Karin Edmark.

  6. 27 september 2022

    Betyg i årskurs 4 – men varför då?

    I höst kan alla skolor som vill, ge betyg redan i årskurs fyra. Men forskare varnar för reformen: betyg får svaga elever att ge upp, tar viktig tid från undervisningen och kan öka skolsegregationen. Det finns heller inga belägg för att betyg sporrar...

  7. 24 januari 2022

    Pojkar tenderar att premieras på idrottslektionerna

    Skolan ska främja pojkars och flickors lika rätt och möjligheter när det gäller idrott och hälsa. Det framgår i den svenska läroplanen. Men trots det är undervisningen inte jämställd och flickor och pojkar blir behandlade olika.

  8. 11 januari 2022

    Diskussioner mellan lärare krävs för likvärdig bedömning

    Att lärare utvecklar sin förmåga att göra bedömningar, till exempel genom diskussioner med varandra, skulle kunna ge mer rättvisa betyg för eleverna. Det visar forskning om elevers kompetens i tyska. 

  9. 2 september 2021

    Betygshets i skolan ger ökad stress och ohälsa

    Skolan kan vara en bidragande orsak till ökad psykisk ohälsa bland unga. Nedstämdhet, svårt att sova, huvudvärk och stress har ökat markant efter skolreformerna från 2011, som gav större fokus på kunskapsmätningar, tester och betyg.

  10. 1 september 2021

    Föräldrastöd avgörande för höga betyg

    Studieengagemang och ansträngning är viktigt för att elever ska uppnå höga betyg, men det förutsätter också mycket hemarbete och ett omfattande föräldrastöd. Det visar forskning från Uppsala universitet.

  11. 1 december 2020

    Onlineundervisning påverkade inte studenters betyg

    Att flytta undervisningen online och minska den fysiska kontakten påverkade inte studenternas betyg visar en studie från Handelshögskolan.

  12. 5 oktober 2020

    Betyg sätts på ojämlika grunder

    Både högpresterande elever i engelsktalande skolor och nyanlända elever bedöms och betygsätts på orättvisa grunder. Det visar en omfattande studie av lärares syn på hur de gör när de bedömer sina elever. 

  13. 28 juni 2020

    Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

    Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny...

  14. 25 juni 2020

    Stresstudie på skolbarn: alla skulle må bra av att varva ner

    Stressen dyker upp lite varstans. Över att inte hinna i tid, inte prestera tillräckligt bra, inte kunna hantera kompisrelationerna. Distriktssköterskestudenterna Alexandra Warghoff och Sara Persson lät skolbarnen själva beskriva stressen, och nu är orden och...

  15. 4 juni 2020

    Gör anonymiserade tentor rättningen mer rättvis?

    Efter att samtliga salstentor anonymiserades på Stockholms universitet 2009, fick personer med utländskklingande namn något sämre betyg än tidigare. Det skulle kunna tolkas som att denna grupp blev positivt diskriminerad innan anonymiseringsreformen. Men denna trend...

  16. 7 januari 2020

    Återkommande smärta orsak till lägre skolbetyg

    Skolbarn med återkommande smärtproblem går ut grundskolan med lägre betyg och sämre självkänsla än andra barn. Det visas i en ny avhandling vid Umeå universitet.

Nyhetsbrev med aktuell forskning

Visste du att robotar som ser en i ögonen är lättare att snacka med? Missa ingen ny forskning, prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Jag vill prenumerera