Matematik
-
Matematiken som förutspår evolutionens vägar
Olika gener samverkar för att ge upphov till en viss egenskap. Genom att använda kunskap om hur denna samverkan går till, har Umeåforskare kunnat konstruera matematiska modeller som förklarar vilka vägar evolutionen kommer att ta.
-
Vardagsanknuten matematik ger sämre resultat
Hur bör mattelärare undervisa för att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt? En ny studie av forskare vid Mälardalens högskola och Nationellt centrum för matematik ger en tydlig fingervisning. Att lägga tid på att eleverna lär sig saker utantill verkar leda till bättre...
-
Flipp eller flopp? Lärarens roll viktig vid digital matteundervisning
Digitala verktyg kan ge matematikundervisningen ett lyft - om lärarna själva känner sig hemmastadda med undervisningsformen. Annars är risken att resultatet blir det motsatta.
-
Nyanlända elever skyller svårigheter med matten på sig själva
Nyanlända utgår från att de har bristande möjligheter att lära matematik. De skyller sällan på språket som en hämmande faktor däremot på sig själva, sina föräldrar och utanförskap, visar forskning från Stockholms universitet.
-
Fler bråk ger bättre resultat i matematiken
Fler bråk i matematikundervisningen – och successivt ökade krav, menar pedagogikforskaren Caroline Nagy, som upptäckt att matematikböcker för årkurs 4 och gymnasiet börjar på samma nivå.
-
Språket väsentligt för att lära sig matematik
Att kunna läsa och förstå matematiktexter är avgörande för att lära sig matematik. Genom att introducera strategier för att öka elevernas förmåga att resonera kring matematik går det att utveckla den matematiska förmågan, visar forskaren Cecilia Segerby.
-
Nyanlända elever bättre i matte än de som invandrat tidigare
Nyanlända elever har lägre andel matematiska fel på prov i årskurs 9 än elever som invandrat i tidiga skolår. En ny avhandling i didaktik kastar ljus på andraspråkares kunskapsutveckling och behovet av särskilt stöd skolan.
-
Elever lär sig matte bättre när de själva konstruerar metoder
Elever som själva konstruerar lösningsmetoder till problembaserade uppgifter lär sig matematik bättre än elever som får en färdig metod att följa. Det visar Jan Olsson i en ny avhandling vid Umeå universitet.
-
Onlinekurser för mattelärare kan missgynna eleverna
När svenska elevers resultat i matematik blir allt sämre efterfrågas bättre undervisning – där lärarnas kompetensutveckling lyfts fram som en viktig aspekt. Men onlinekurser för matematiklärare är inte lösningen. Enligt avhandling vid Örebro ger onlinekurserna inte bästa möjligheten...
-
Grundläggande mattekunskaper nyckeln till framgång
Grundläggande kunskaper i matematik är en nyckel till bättre resultat för svenska elever i internationella mätningar. Forskaren Madeleine Löwing har tagit fram ett verktyg som gör det lättare för lärare att fånga upp elever som behöver fylla kunskapsluckor, för att på sikt nå målen...
-
Katastrofer i folksamlingar kan förutses med matematik
Med inspiration från hur människor rör sig under en hårdrockskonsert, har ett internationellt forskarteam lett från Uppsala universitet undersökt rörelser i folkmassor med hjälp av matematik och visar i en studie hur man kan identifiera riskzoner innan katastrofen sker.
-
Matematiklärare ska få stöttning i digital teknik
Forskare på Örebro universitet ska i samarbete med lärare i matematik ta fram nya sätt att utnyttja datorer i undervisningen. – Med ny teknik behöver inte eleverna lägga så mycket tid på att räkna tal. Istället finns möjligheterna till att visa hur matematiken konkret kan användas,...
-
Svårare läsa matematikuppgifterna än att lösa dem
Om de ord som används i PISA skiljer sig mycket från de ord elever är vana vid i svenska matteböcker finns det en risk att läsförmåga och inte matematikförmåga testas. Forskning vid Umeå universitet visar att det finns behov av undervisning i hur det går till att läsa...
-
Kreativa matematikuppgifter bidrar till djupare lärande
Att få möta kreativa uppgifter under träning av matematik ger en tydlig effekt för alla elever, både duktiga och svaga, visar forskning vid Umeå universitet. – Alla elever som varit med i våra försök har gynnats, och tvärt emot den gängse uppfattningen verkar det vara de...
-
Elever riskerar missa jobb på grund av dåliga mattekunskaper
Den nya matematikundervisningen som skulle ge elever på yrkesinriktade program kunskaper som förberedde dem för arbetslivet, har i många fall inte lyckats. Det visar en ny avhandling, fem år efter att reformen infördes. Till stor del finns bristerna i lärarnas samarbete.
-
Matematikundervisningens betydelsefulla sekund
Lärares pedagogiska takt och hållning är avgörande i en lärare-elevrelation som vilar på respekt och tillit. Forskning från Göteborgs universitet synliggör detaljrikt hur detta sker mellan lärare och elev, något som tidigare varit outforskat inom klassrumsforskningen.