Under 2022 sjönk hushållens framtidsförväntningar gällande den egna ekonomin till historiskt låga siffror, visar ny rapport. Det märks också i konsumtionen. Möbler och inredning och rutinunderhåll av hemmet får stryka på foten.
fRysslands invasion av Ukraina vintern 2022 blev startpunkten för en ekonomisk kris och en energikris som hushållen allt tydligare känner av. Det märks bland annat i en ny rapport från Göteborgs universitet, Konsumtionsrapporten 2022.
– Vi har de senaste månaderna sett snabba prisökningarna på mat, el, bränsle och bolån i kombination med sjunkande priser på bostäder och andra tillgångar, säger Ulrika Holmberg, konsumtionsforskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Förväntningarna på ekonomin har de sista månaderna fallit kraftigt bland hushåll och handlare, enligt Konsumtionsrapporten.
Köp av möbler och inredning minskar
Tillväxten var mycket stark under det första halvåret 2022 och bromsade sedan in. Hushållen minskade sin konsumtion på flera områden under det tredje kvartalet. Möbler, inredning och rutinunderhåll av hemmet minskade mest.
– När levnadskostnaderna stiger snabbt avvaktar vi med större inköp och väljer billigare alternativ när det är möjligt. För många hushåll är nya möbler och inredning något man unnar sig i goda tider och sparar in på när ekonomin är sämre, säger Ulrika Holmberg.
Nedgången under det tredje kvartalet beror huvudsakligen på stora prisökningar och oro för det ekonomiska läget, som gör att många skjuter större utgifter på framtiden.
Fler köper lågprisvaror
Livsmedelskonsumtionen minskade under det tredje kvartalet 2022. Minskningen består främst av att hushållen bytte till lågprisvaror. Hushållen köper också färre och billigare kläder på grund av att även kläder har blivit dyrare.
– Det kommer att bli tufft under ytterligare en period framöver för hushållen eftersom det dröjer innan inflationen vänder nedåt. Prisnivån ligger därmed fortsatt högt på många varor och tjänster, vilket gör att hushållen behöver se över sina utgifter även de kommande åren, säger Lena Hansson, konsumtionsforskare vid Göteborgs universitet.
Rapport:
Konsumtionsrapporten 2022, Göteborgs universitet
Kontakt:
Ulrika Holmberg, forskare Centrum för konsumtionsforskning på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
ulrika.holmberg@cfk.gu.se
Konsumtionsrapporten 2022
Rapporten visar bland annat följande:
Hushållens konsumtion
Hushållens totala konsumtion 2021 uppgick till 2 330 miljarder kronor, en ökning med sex procent sedan 2020. Konsumtionen fortsatte växa i samma takt första halvan av 2022, men låg nära noll under det tredje kvartalet jämfört med samma kvartal året före.
Detaljhandeln
Sällanköpsvaruhandeln ökade mer än dagligvaruhandeln under 2021, men under inledningen av 2022 var förhållandet det omvända. E-handeln hade en fortsatt kraftig tillväxt under 2021, men från sista kvartalet 2021 till och med tredje kvartalet 2022 var tillväxten negativ.
Antalet fysiska butiker har minskat under de senaste åren, men under 2021 var minskningen av antalet butiker inte lika omfattande som under de föregående åren.
Framtidsutsikter
Sveriges ekonomi utvecklades positivt under 2022 som helhet men förväntningarna på ekonomin föll kraftigt under de sista månaderna. Många hushåll kommer att få en fortsatt tuff ekonomisk situation under 2023 och framåt men konsumtionen förväntas växa svagt och 2025 hamna på en normaltillväxttakt.
Om rapporten
Årets rapport är ett samarbete mellan Centrum för Konsumtionsforskning och Centre for Retailing på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Den bygger på statistik från SOM-institutet vid Göteborgs universitet, Statistiska centralbyrån, Konjunkturinstitutet, Handelsfakta, HUI, Svensk Handel och Svensk Dagligvaruhandel.
Källa: Göteborgs universitet