Flygande humla går in för landning på en lupin.
Bild: Laura Marks, Unsplash
Artikel från forskning.se

Humlor har en hjärna stor som en knappnål, men de är mycket skickliga på att hitta rätt väg under sina flygturer. Enligt ny forskning är deras lokalsinne ibland bättre än människors.

Humlor har en lika bra förmåga som ryggradsdjur när det gäller att navigera. I vissa avseenden överstiger deras lokalsinne till och med människans, visar en studie vid bland annat Lunds universitet.

Forskningen visar att humlorna kan lagra flera navigationsminnen i hjärnan för att sedan plocka fram dem vid behov. Den här förmågan bygger på att humlans hjärna hela tiden övervakar riktningar och avstånd under en flygtur.

Med hjälp av informationen kan insekterna lagra navigationserfarenheter i långtidsminnet. Det gör att de kan flyga raka vägen hem efter att ha varit ute på långa och navigationsmässigt krångliga resor.

– Vår studie ger viktiga nycklar till att förstå hur humlor kan uppnå till synes däggdjursliknande navigationsbedrifter trots att de bara använder en hjärna stor som ett knappnålshuvud, säger Rickesh Patel, forskare i sinnesbiologi vid Lunds universitet.

Humla med liten lapp på ryggen.
Varje humla fick en liten lapp fastsatt på ryggen för att forskarna skulle kunna skilja dem åt när deras lokalsinne testades. Bild: Rickesh Patel

Så gjordes studien

För att undersöka humlornas navigationsförmåga byggde forskarna ett antal avgränsade runda utrymmen där de kunde skapa en väldigt kontrollerad experimentmiljö.

Dessa så kallade arenor var 1,5 meter i diameter och gav forskarna möjlighet att på en rad olika sätt testa humlornas lokalsinne. Humlorna kunde till exempel fångas in vid matstället mitt i arenan och sedan, utan humlans vetskap, kunde forskaren flytta på insektens position inne i arenan.

Kan hjälpa robotar i svåra miljöer

De nya forskningsresultaten skulle kunna användas för att inspirera teknologiska tillämpningar, till exempel utveckling av robotar.

Humlornas sätt att hantera geografisk information kan till exempel komma till nytta i autonomt navigerande robotar som behöver klara sig utan GPS-satellitsystemet. Den här typen av robotar kan vara av stort värde vid sök- och räddningsuppdrag i katastrofsituationer som jordbävningar, i krigszoner eller i grottor där satellitsignaler kan vara svåra att utnyttja.

Forskarna bakom den aktuella studien menar även att resultaten har ett allmänt intresse för vår syn på djur. Den visar att insekter kan uppnå samma navigationsresultat som vi människor – trots en betydligt torftigare kognitiv verktygslåda.

Vector navigation in walking bumblebees, Current Biology.