Två spindlar på en tråd.
Artikel från forskning.se

Spindlar har en slags flyktlina som är världens segaste fiber. Men hur lyckas de spinna den? Det har forskare tagit reda på.

Spindeltråd är enormt segt och kan absorbera mer rörelseenergi än till exempel fibermaterialet kevlar som används i skottsäkra västar.

En av trådarna som spindeln spinner används som en slags säkerhetslina. Den är känd för sin enastående styrka och flexibilitet. Men de exakta mekanismerna bakom spindlarnas trådproduktion är till stor del okända.

Forskare vid Karolinska institutet och Sveriges lantbruksuniversitet har nu undersökt spindelns silkesproducerande körtel på cellnivå. Det har gjorts med hjälp av avancerad gensekvenseringsteknik.

Proteiner i tre lager

Studien avslöjar att körteln består av sex olika celltyper. Forskarna kan också visa att spindeltråden i huvudsak består av 18 olika proteiner som finns i tre distinkta zoner i körteln.

Proteinerna – däribland några hittills okända – som utsöndras av cellerna blandas inte i dessa zoner utan finns kvar som skilda lager i fibern. Detta innebär att spindeltråden består av tre rörformade lager av proteinblandningar som tydligt skiljer sig i sammansättning.

Underlättar konstgjord spindeltråd

Kunskapen om trådens beståndsdelar, och hur den är uppbyggd, är viktig för att kunna utveckla konstgjort spindelsilke med egenskaper som speglar naturfiberns.

Forskningen ger också en inblick i hur naturen på ett elegant sätt har löst utmaningarna med att spinna en exceptionellt seg fiber från en proteinlösning.

Sonavane et al. Origin, structure, and composition of the spider major ampullate silk fiber revealed by genomics, proteomics, and single-cell and spatial transcriptomics, Science Advances.