Den snygga kavajen eller favoritchokladen kan få nobben – om de även gillas av någon vars åsikter vi inte håller med om. En studie från Linköpings universitet visar att politik även kan smyga sig in i valet av politiskt neutrala produkter.
Forskare vid Linköpings universitet har undersökt människors inställning till olika produkter, till exempel choklad, före och efter att de kopplats till personer eller grupper med skilda politiska åsikter. Resultatet visar att politiskt avståndstagande påverkar oss mer än vi kanske tror.
– Det handlar mindre om att du söker dig till det som din egen sida gillar och mer om att du undviker det som gillas av motståndarsidan, säger forskaren Arvid Erlandsson vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.
Åsikt om kläder förändrades
I en delstudie fick drygt 600 deltagare först se ett antal bilder på personer, med dolda ansikten, som bar kläder i formell stil. Studiedeltagarna fick sedan bedöma design, passform och färg och hur gärna de skulle köpa kläderna. De fick också uttrycka sin åsikt om olika politiska partier.
Därefter värderades kläderna på nytt, men den här gången avslöjades att de dolda ansiktena tillhörde kända svenska politiker. Det här påverkade tydligt resultatet i andra omgången. Kläder som bars av en politiker från det parti som deltagarna gillade minst, upplevdes nu som mindre snygga än vid första bedömningen.
Chokladen blev mindre populär
Drygt 800 deltagare fick även poängsätta åtta kända chokladmärken och ange sin politiska inställning. I en andra omgång fick en grupp veta vilken choklad deras politiska motståndare hade tyckt bäst om i en pilotundersökning.
En annan grupp fick i stället veta vilken chokladsort det egna politiska lägret föredrog. När en ny bedömning gjordes visade det sig att choklad som gillades av politiska meningsmotståndare blev betydligt mindre tilltalande. Sorter som gillades av personer med samma politiska åsikter blev däremot inte mer populära.
Forskarna fick liknande resultat när de undersökte val av välgörenhetsorganisationer.
Vad deltagarna inte visste var att pilotundersökningen visat att alla – oavsett politisk hemvist – egentligen gillade samma chokladsorter och välgörenhetsorganisationer.
Handlar om självbild
Forskarna tror att beteendet omedvetet handlar om att upprätthålla en konsekvent självbild.
– Ur ett socialt perspektiv kan det dessvärre vara rationellt att ta avstånd från de här neutrala sakerna, men det bidrar ytterligare till ett polariserat samhälle, säger Arvid Erlandsson.
Det visade sig också att tendensen att ta avstånd från sådant som politiska motståndare gillar förstärktes ytterligare när deltagarna observerades av animerade ansikten från samma politisk hemvist.
Forskarnas slutsats är att människor lägger stor vikt vid hur vi framstår inför andra.
– Vetskapen om det kanske kan göra att man tänker sig för en extra gång, i stället för att bara gå på magkänsla, menar Arvid Erlandsson.
Vetenskaplig studie:
Politically contaminated clothes, chocolates, and charities: Distancing from neutral products liked by outgroup or ingroup partisans, Personality and Social Psychology Bulletin.