Plankton i förstoring
Förstoring av daphnier. Bild: Brandon Antonio Segura Torres/ Priscilla Vieto Bonilla, Wikimedia commons*

Partiklar av nanoplast kan slå ut djurplankton som är viktig föda för fiskar. Samtidigt tycks andra mikroorganismer som lever i sjöar och vattendrag klara sig bra – än så länge. Cyanobakterier som bidrar till algblomning tycks helt opåverkade.

Varje år ökar mängden plast i världens hav med flera miljoner ton. Med tiden bryts plasten ned till mikro- och nanopartiklar som är osynliga för ögat.

I en studie har forskare vid Lunds universitet undersökt hur partiklar av nanoplast påverkar organismer som ingår i viktiga ekosystem i våra vatten.

Djurplankton slås ut

Det visade sig att vissa arter av betande djurplankton, daphnier, som är viktig föda för fisk var speciellt känsliga för nanoplasten. De pyttesmå partiklarna tar sig nämligen in genom deras cellmembran.

Även kiselalger drabbades hårt av nanoplasten. Andra typer av alger var däremot opåverkade. Ett exempel är blågrönalger, det vill säga cyanobakterier, som bidrar till algblomning.

– Vi vet ännu inte varför somliga kollapsar medan andra fortsätter sina liv som vanligt. Det troliga är dock att om koncentrationerna av nanoplast ökar så kommer även de som klarar lite partiklar också att stryka på foten, säger biologiforskaren Lars-Anders Hansson vid Lunds universitet.

Studien har gjorts i konstgjorda våtmarker, men enligt forskarna gäller resultaten sannolikt även för naturliga ekosystem.

Ekosystemen kan störas

Att organismer påverkas olika mycket av nanoplaster leder till stora förändringar i näringskedjan och andra processer i ekosystemen. Det kan leda till färre betande djurplankton och mer omfattande algblomningar.

– De koncentrationer av nanoplast vi använde är låga, ganska nära de koncentrationer som redan idag finns i våra vatten, säger Lars-Anders Hansson.

Forskare doppar en stor pipett i vattenodling.
Forskarna gjorde sina experiment i artificiella våtmarker. Koncentrationen av nanoplastpartiklar var jämförbar med förekomsten i våra sjöar och våtmarker. Bild: Mikael Ekvall

Forskarna kommer nu att gå vidare med sina experiment för att ta reda på hur de förrädiska nanoplastpartiklarna påverkar olika arter i sjöar och vattendrag.

– I ett bredare perspektiv bidrar vår studie med kunskap och beslutsunderlag för hur vi i framtiden ska hantera de uppenbara problem som plast medför, även om det ju också är ett förträffligt material i vårt vardagliga liv, säger Lars-Anders Hansson.

* Bild på djurplankton: Brandon Antonio Segura Torres och Priscilla Vieto Bonilla/Wikimedia commons. Licens: CC BY-SA 4

Nanoplastics rewire freshwater food webs, Communications Earth and Environment.